Norgesferie 2020

Norgesferie var det eneste muligheten i år

Sommerferien 2020 var planlagt å gå til Blue Domes Resort & Spa. Omstendighetene rundt Covid-19 gjorde det umulig, så det ble norgesferie i stedet.

24.08-03.09.2020

1. etappe: Røros

Vi pakket bilen med alt vi trodde og tenkte vi kunne trenge på en norgesferie. Vi har i de siste 15 årene vært på ferie i utlandet, så dette var egentlig ganske så nytt for oss. Med bilen pakket med dyner, puter, telt, primus, kjølebag, oppblåsbar madrass osv. osv. satte vi kursen mot Røros. Vi hadde booket rom på Røros hotell den første natten. Været var flott da vi dro hjemme fra, men det ble mer og mer overskyet jo nærmere Røros vi kom. Vi tilbrakte noen timer i spa avdelingen på Røros hotell, før vi ruslet rundt i koselige Røros i lett regnvær. Vi spiste en flott middag på hotellet, før vi tidlig gikk til sengs.

2. etappe: Åndalsnes

Etter en god frokost på Røros Hotell, satte vi oss i bilen og satte kursen mot Åndalsnes. Vi kjørte over Hjerkinn, via Dombås og videre ned Romsdalen til Åndalsnes. Vi hadde leid en enkel campinghytte for natten på Åndalsnes camping. Enkel var den også, ingen do eller dusj. 4 køyesenger og en liten kjøkkenkrok.

3. etappe: Geiranger

Tidlig på morgenen var vi klare til å reise videre med mål Geiranger. Vi kjørte opp Trollstigen. Tok ferge fra Linge til Eidsdal og kjørte Ørnevegen ned til Geiranger. Leide en hytte på Hole Hytter. En fantastisk flott hytte med vanvittig utsikt over Geirangerfjorden.

4. etappe: Lærdal

Etter 2 dager i Geiranger, satte vi kursen mot Lærdal. Vi kjørte over Grotli, forbi Sjåk, gjorde et lite stopp i Lom videre forbi Flåklypa, Jotunheimen fjellstue, Bøvertun, videre over Sognefjellet, Tindevegen ned til Øvre Årdal og videre til Lærdal. Vi leide en flott camipnghytte på Lærdal ferie og fritidspark.

5. etappe: Bykle

Etter en natt i Lærdal, satte vi oss i bilen igjen med kurs for Bykle hotell. Vi kjørte gjenom Lærdalstunnelen, forbi Flåm, Gudvangen, langs Oppheimsvatnet forbi Voss, over Hardangerbrua og langs Hardangerfjorden, forbi Odda, Låtefossen, Røldal, Haukelifjell, Hovden, før vi ankom Bykle Hotell. Bykle Hotell er et koselig lite hotell med veldig med veldig hyggelig betjening og veldig god mat.

6. etappe: Stavanger

Etter en god natts søvn og en deilig frokost satte vi kursen mot Stavanger. Ruten gikk forbi Valle, Setesdal, Brokke, Suleskard, Sirdal, Byrkjedal, Dirdal, Ålgård før vi havnet på Sokn Camping. Vi lånte en campingvogn av noen snille familiemedlemmer.

7. etappe: Hjem

Etter noen deilige dager på Sokn camping var det på tide å avslutte vår første norgesferie på mange år og satte kursen hjemover.